Zo stel je goeie voornemens op die je wel haalt

8 Tips die je helpen om de beste voornemens op te stellen

Goeie voornemens. Ze lijken soms gedoemd te mislukken. Tenzij je deze tips gaat toepassen. 8 kernfactoren waarbij jij jouw leven(stijl) komend jaar een gegarandeerde twist weet te geven.
 
Wat gaat er meestal fout bij goeie voornemens? Mensen hebben een leuk idee. Starten 1 januari en geven direct 100%. Gooien alles om. Denken YES, ik ga ervoor. Gezond eten. Sportschool. Niet snoepen. Of braaf alle werktaken elke dag afronden voor 17.00 uur.
Maar hoelang hou je het vol? Voor sommige een week. En misschien voor de echte doordouwers een paar maanden. Hoe dan ook 90% van de goede voornemens blijven goede voornemens…
 
Herkenbaar? Geeft niet ik ben ook schuldig geweest. Tot ik het beu was mijn doelen(of voornemens) niet meer te behalen. Dus hier een aantal tips met wat boerenverstand, zodat jij in het nieuwe jaar lekker kan gaan rammen om al jouw voornemens 1 voor 1 af te tikken. De blog is misschien een hele pul, maar zeker de moeite waard. Have fun. 

Eerst moet je dit weten…

Als we het hebben over goede voornemens dan hebben we het vaak over een bepaald gedrag. Een nieuw gedrag wat jij jezelf wilt aanleren. Dus zoals het gezonder eten of leven.
De meest gemaakte fout hierin is dat mensen wel weten hoe dat gedrag eruit moet zien, maar zichzelf niet de kans geven om er naartoe te groeien. Het moet direct zichtbaar zijn. Direct toe te passen. En daar gaat het fout… Het lukt een paar dagen en opeens ga je hard op je muil. Je geeft op en kansen zijn mislukt. Oké misschien wat zwart wit uitgedrukt, maar wellicht voor sommige herkenbaar.
 
Als je jouw voornemens eens gaat veranderen naar concrete doelen, in plaats je voor te nemen, dan zal je merken dat je na 1 jaar weldegelijk verandering ziet. In je gedrag en je leefstijl. Hieronder vind je 8 tips om hier goed mee aan de slag te gaan. Ook vind je de 8 kernfactoren die je helpen om meer richting te geven aan je doelen voor komend jaar.

Lees hier meer over hoe je gezond kunt afvallen

TIP 1. SCHRIJF JE DOELEN OP (van de 8 kernfactoren)

Schrijf op wat je écht vanuit de grond van je hart wilt. Wat verlang jij. Als jij het niet 100% écht wilt, dan ga je jouw doelen niet halen. Sorry. Dus denk na wat wil je. Schrijf het op. Leg het vast. Random doelen in je hoofd stellen heeft geen nut. Committeer je aan je doelen en zet het op papier. Zorg dat dat blaadje achteraf het bewijs is dat je dat wilde bereiken.

TIP 2. Ben eerlijk naar jezelf. Is het haalbaar?

Ook hieraan ben ik schuldig. Te grote doelen stellen. Je moet eerlijk naar jezelf zijn. Ben je een superheld, of gewoon iemand die wel iets beter zijn best kan doen? Ik denk dat we samen het laatste denken. Doe dus gewoon je best en ben eerlijk naar jezelf. Je kunt de lat extreem hoog leggen, maar ben eerlijk ga je dat echt halen? Leg de lat gewoon een beetje hoog, zodat je wél moeite moet doen om de top te bereiken. Maar leg ‘m niet te hoog, waarbij je halverwege moet gaan staken omdat het toch iets te veel van het goeie was. Of teleurgesteld bent achteraf dat je er niet eens in de buurt bent gekomen.

TIP 3. Geloof in wat je kan

Als jouw doel al een of andere vorm van ‘onmogelijkheid’ uitschreeuwt, dan geef je het doel ook al een onmogelijk haalbare vibe. Wil jij in die vibe aan de slag gaan? Je moet vertrouwen hebben in jezelf en doelen stellen waarvan je weet dat je het kan, ondanks dat het een uitdaging kan zijn. Als jij vertrouwt in jezelf dat jij kan groeien naar je doel, dan heb je eigenlijk al bijna je resultaat in handen. En vergeet niet. Doelen voor het nieuwe jaar hoeven niet direct in januari behaald te worden. Gun jezelf de tijd om te groeien en blijf in jezelf geloven, want wellicht is misschien pas in december de echte doorslag voor jou gepland. 

TIP 4. Ben specifiek en formuleer je doelen in de tegenwoordige tijd

Hoe specifieker je bent, met hoe meer focus jij aan de slag kunt gaan. Als jij komend jaar een nieuw huis wil. Top, maar hoe ziet die eruit? Heeft het een goudentoiletpot? Een tuin? 3 slaapkamers of 5? Voeg alle specificaties toe waar jij van droomt en wat jij wilt. Koppel daarnaast je doel aan een tijd. Dus voor 2021. Anders kun je net zo goed denken: ‘Straks heb ik hier ook nog wel de tijd voor’. No no no no no, my friend. Uitstel wordt afstel, dus ben specifiek. En schrijf dus je doelen op in de tegenwoordige tijd. Ik weeg 70 kg. Ik sport 4x per week. Ik sta in het Guinness World Records boek met het record om zo veel mogelijk mailtjes te beantwoorden in 1 uur. Maak er wat moois van.

TIP 5. Maak een plan voor je eind resultaat

Leuk die doelen, maar zonder plan kom je nergens. Anders krijg je het resultaat wat je altijd al kreeg, met de aanpak die je altijd al had. Denk aan: alles in 1 keer omgooien of in 1 keer voor de win gaan. Stop daarmee. Maak een plan en een stap-voor-stap systeem om naar je einddoel te komen. Focus op elke stap en heb een algemene uitkomst in je achterhoofd. Zorg ervoor dat je maximaal 5 cruciale stappen op papier zet om elk doel te bereiken. Blijf focussen op je plan. Maaar… Blijf ook niet te gefixeerd op de uitkomst die jij denkt te krijgen! What? Soms kan jouw resultaat uit een andere hoek komen en het is jammer als jij deze kans zou missen. Stel. Jij wilt een salarisverhoging voor je werk en met de baan die je nu hebt blijf je maar stoeien. Misschien doet zich een andere kans voor om ergens andere te werken voor een beter salaris. Of misschien komen de extra’s uit een andere bron. Staatsloterij, Erfenis. Of wellicht ontwikkel je per ongeluk een nieuwe product wat een gat in de markt blijkt te zijn. Holadiejee. Grijp dus wel kansen en staar je niet blind.

TIP 6. Zorg ervoor dat het leuk blijft

Als je werkt aan verschrikkelijke doelen, dan zuigt het je leeg. Wat je wilt is om elke stap die je moet nemen (om je doel te behalen), met 100% energie kunt uitvoeren. Je doel mag misschien in de toekomst liggen, maar je energie en aandacht moet in het hier en nu zijn. En dit is niet zweverig bedoelt. Focus op je doelen met veel lol en energie. Maak er wat moois van. Want een dag niet gelachen is een dag niet geleefd zullen we maar zeggen.

TIP 7. Verwacht iets wat je niet verwacht

Ik geloof er heilig in dat het Universum ons steunt en kansen biedt. Als jij gaat voor jouw doel. Dan zal het Universum jou daarbij helpen. Maar wellicht niet op de manier die jij verwacht. Sta dus open voor nieuwe mogelijkheden en de kansen die het Universum je geeft. Als jij met 100% positieve energie aan de slag gaat met jouw doelen en open staat voor alle mogelijkheden, dan kun jij ook alle mogelijke uitkomsten krijgen. Hier een simpel voorbeeld. Je wilt fit en gezond zijn en je doel is om 4x per week te sporten. Jij ziet het helemaal voor je om 4x per week naar de sportschool te gaan. Maar wat nou als je de kans krijgt om mee te doen met een tenniswedstrijd van een vriend, waar je vervolgens enorm veel plezier uit haalt. Is dat geen hint van het Universum dat je misschien het krachthonk moet verlaten en lol moet gaan maken op de tennisbaan?

TIP 8. Focus op ALLE kernfactoren in je leven

Hieronder vind je een overzicht met de 8 kernfactoren die een belangrijke rol spelen in je leven. Het gaat hier om het vinden van balans in de aanpak van alle factoren. Op het moment dat je al je focus maar op 1 factor legt, gegarandeerd dat het je op alle andere factoren moet inleveren. Dus stel, komend jaar focus jij alleen maar op je werk of je business. Gegarandeerd dat je moet inleveren in je gezondheid of de relatie met familie en vrienden. Zorg er dus voor dat er balans is in je aanpak.

Van afvallen een feest maken?

Balanceer jou leefstijl doelen

Ik zie altijd 8 kernfactoren terugkomen in mijn leefstijl. Als jij focust op al deze factoren gedurende het jaar, dan geeft het een groter effect op je totale leefstijl. Als jij komend jaar op elk gebied ook maar 1 aanpassing kunt maken, dan ziet jouw leefstijl er over 1 jaar er compleet anders uit. Dit zijn de 8 kernfactoren:

  • Geld & Financiën
  • Carrière en/of bedrijf
  • Relaties
  • Gezond- en fitheid
  • Recreatie & plezier
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Persoonlijke omgeving
  • Liefdadigheidsbijdrage

Ik wens je een geweldig, liefdevol en succesvol nieuw jaar toe. Dat al het moois op je pad mag komen en jij alle kansen weet te pakken.

Ben jij er klaar om jouw streefgewicht te bereiken en te blijven genieten van lekker eten?

Download GRATIS ons ‘Di-Eet-Alles-Startpakket’. Leer de 5 simpele basisprincipes die je helpen om van afvallen een feest te maken & ontvang gratis een voorbeelddagmenu met recepten om te blijven genieten.

Download hier gratis
image

Wil je nu beginnen of later? Bij vragen mag je altijd bellen.